Arabia Saudyjska nową potęgą turystyczną?

Państwo szejków coraz odważniej stara się odchodzić od wizerunku kraju opierającego się wyłącznie na ropie. Jedną z gałęzi gospodarki saudyjskiej, która ma się bardzo rozwinąć w nadchodzących latach, jest turystyka.

Pierwszym krokiem w zakrojonej na szeroką skalę kampanii promocji turystyki jest rozpoczęcie udzielania wiz turystycznych dla osób odwiedzających Arabię nie ze względów religijnych. Choć może wydawać się, że to niewielki gest, dla saudyjskich władz to przełomowa decyzja. Co więcej, Saudyjczycy podkreślają, że turystyka ma stać się jednym z głównych filarów dywersyfikujących gospodarkę.

Rijad, stolica Arabii
Zdjęcie: Stijn Te Strake/Unsplash

W tym momencie nowy program wizowy obejmuje obywateli 49 krajów, w tym USA, Wielkiej Brytanii czy Polski. O wizę turystyczną ubiegać się można elektronicznie. Według twórców nowego systemu, aby otrzymać wizę wystarczy rzekomo jedynie siedem minut przed komputerem.

Mekka
Zdjęcie: Adli Wahid/Unsplash

Turystyka Arabii Saudyjskiej startuje z dość trudnego punktu. Z jednej strony baza turystyczna jest dobrze rozbudowana, podobnie jak sieć transportowa. Z drugiej strony surowe normy społeczne czy zakaz spożywania alkoholu może odstraszyć wielu potencjalnych odwiedzających. Władze Arabii gotowe są jednak na bardzo silną promocję swojego kraju.

Pustynne państwo ma zaś wiele do zaoferowania. Znajdziemy tu niezwykle bogatą kulturę o wielowiekowych tradycjach, pięć lokalizacji wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a także ogromne bogactwo środowiska naturalnego, które tylko pozornie wydawać się może pozbawioną życia pustynią.

Meczet w Medynie
Zdjęcie: Yasmine Arfaoui/Unsplash

Władze saudyjskie szykują także szereg udogodnień dla turystów, w tym złagodzenie norm ubioru dla kobiet z zagranicy. Wciąż będą musiały ubierać się skromnie, ale nie będzie konieczności zasłaniania twarzy.

Zdjęcie w tle: Arabska pustynia, Sebastien/Unsplash